Bij het verkopen van producten via een webshop komen we vaak termen tegen als ‘gerelateerde artikelen‘, ‘upsells‘ en ‘cross sells‘, maar wat betekenen deze termen nou precies en hoe gebruik je ze in WooCommerce?
Upsells
Bij een upsell is de klant een specifiek artikel aan het bekijken, maar heeft deze nog niet besloten om daadwerkelijk dit specifieke product te kopen. Om verschillende redenen kunnen we proberen om de klant te verleiden om een alternatief product te kopen omdat deze simpelweg beter is, omdat de marge op dit product groter is, of om andere redenen.
De producten die je de klant in dit geval toont, zijn alternatieven op het product dat de klant gekozen heeft.
Cross sells
Bij cross sells raad je de klant aan om naast het gekozen artikel meteen één of meerdere andere artikelen te bestellen.
Bestelt de klant een afstandsbediening? Dan kan het ook handig zijn om hier direct een paar batterijen bij te bestellen. Bestelt de klant een nieuwe telefoon, dan kan je een telefoonhoesje en een schermprotector aanraden.
Cross sells in WooCommerce worden altijd aangeraden op basis van artikelen die al in de winkelmand van de klant zitten. Zit er niets in de winkelmand? Dan zijn er ook geen cross sells beschikbaar.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen is eigenlijk een soort containerbegrip waar cross sells en upsells ook onder vallen. In WooCommerce is een gerelateerd artikel een artikel dat één of meer dezelfde tags of categorieën heeft als het artikel waar de klant naar kijkt. De relatie is in dit geval niet per sé zo sterk als bij cross sells en upsells.