Artikelafbeeldingen en bijlagen worden via de FTP wachtrij in de webshop verwerkt. Dit is dan ook de eerste plek om te gaan controleren. De FTP wachtrij is te vinden in de instellingen van onze plugin onder het tabblad ‘FTP’.
In de FTP wachtrij vind je, per artikel, een overzicht van alle velden in King die bestanden kunnen bevatten: Afbeelding groot, Afbeelding klein en vrije rubrieken. Elk veld heeft een eigen regel in de wachtrij. Ook als een veld in King leeg is, wordt het veld in de wachtrij gezet. Het veld kan immers voorheen wel een bestand hebben bevat.
Staan er bestanden in de wachtrij?
De eerste controle die we uitvoeren is of er regels in de wachtrij staan. Staan er geen regels in de wachtrij? Dan is het mogelijk dat de vrije rubrieken niet correct zijn ingesteld. Controleer in dit geval de instellingen voor vrije rubrieken op het tabblad ‘Artikelen’. Pas als er regels in de wachtrij staan, zullen bestanden verwerkt kunnen worden.
Wanneer is de wachtrij voor het laatst verwerkt?
Voor het verwerken van de wachtrij gebruiken we een geplande taak. Hierbij is het doel om elke vijf minuten een verwerking te starten van de eerste 100 rijen in de wachtrij. Of de verwerking ook daadwerkelijk elke vijf minuten plaatsvindt is afhankelijk van de instellingen van de webserver en de webshop zelf. In het tabblad ‘Tijden’ is te lezen wanneer de laatste verwerking van de wachtrij heeft plaatsgevonden.
Op dit tabblad zien we ook wanneer de verwerkingen mogen plaatsvinden.
Is er een vinkje gezet voor de rij ‘Maandag’ in de kolom ’08:00′? Dan betekent dit dat er op maandagen tussen 08:00 en 09:00 uur rijen uit de wachtrij verwerkt mogen worden.
Is de laatste verwerking leeg? Dan is er nog nooit een verwerking gestart. De geplande taken op uw webshop worden in dit geval niet uitgevoerd. Neem contact op met uw websitebeheerder om de uitvoer van geplande taken in te schakelen.
Is de laatste verwerking meer dan 30 minuten geleden gestart? Probeer dan de status van de wachtrij te resetten door op de knop ‘Reset queue status’ te klikken. Deze knop vind je op het tabblad ‘Wachtrij’.
Zijn er foutmeldingen?
Als we hebben vastgesteld dat er regels in de wachtrij staan én dat de verwerking van de wachtrij correct wordt gestart, dan gaan we controleren of er foutmeldingen zijn.
Aan het einde van een regel in de wachtrij staat een kolom met de naam ‘Laatste fout’. Als er fouten optreden in het verwerken van de regels, dan wordt hier de melding getoond. De meest voorkomende fouten vindt je hieronder:
Onjuiste gegevens voor de FTP server
Controleer of de gebruikersnaam, wachtwoord en de host van de bronserver correct zijn ingevoerd.
FTP met SSL-beveiliging
Een beveiligde FTP verbinding is vaak niet standaard, maar is zeker aan te raden. Gebruikt uw FTP server een – met SSL – beveiligde verbinding (FTPS)? Dan moet dit in de instellingen van onze plugin worden ingesteld.
Verbinding geblokkeerd door firewall
Vrijwel iederéén heeft tegenwoordig een firewall voor inkomende en uitgaande verbindingen. Om goed te kunnen communiceren met de FTP server, moet de FTP poort open staan. Het IP-adres van de webserver waar de webshop op draait moet toestemming hebben (whitelist) om berichten naar deze poort te sturen.
Onjuiste FTP modus
Als er verbinding is met de FTP server, dan kan er worden gekozen om een passieve verbindingsmodus te gebruiken. Hierbij wordt niet alleen de ingestelde poort op de server gebruikt, maar ook één of meerdere passieve poorten. Het gebruik van deze modus moet in de plugin worden ingesteld.
Onbekende mapnaam
In King is een standaard map ingesteld voor bestanden en afbeeldingen. Dit kan een verwijziging zijn naar een schijfletter zoals ‘C:’ of ‘M:’, maar ook een UNC-pad zoals ‘\\king-bestanden\’. Om deze verwijzingen te kunnen vertalen naar een pad dat we op de FTP-server kunnen vinden, moeten ‘mappings’ worden toegevoegd.